16.10.2019
RSD-rejselederne: Professionelle med hjerte og forstand
Hvad gør RSD-rejseledere til noget særligt? Hvorfor er det frem for alt dem, der garanterer RSDs (studierejsearrangøren, som TTS også tilhører) succes og vores rejsers høje kvalitet?
Deres trylleformular lyder: Høj kompetence + masser af menneskelighed = stærke personligheder. Og dermed den bedste varetagelse af de rejsende.
Vi har talt med nogle af de i alt 500 kollegaer, der arbejder for os som rejseledere over hele verden, og har sammensat nogle repræsentative udtalelser om, hvad de sætter pris på ved RSD/TSS og deres gæster og – frem for alt – deres egne forventninger.
Hvad vil RSD-rejseledere yde?
God formidling af omfattende viden, altid være til stede som følgesvend, mærke begejstring, le sammen med gæsterne, organisere en lille fest for nygifte feriegæster: med dette krav indleder vores rejseledere deres ture.
Adil Boughaleb leder vores rejsegrupper gennem Marokko. Han siger:
„Det er ikke vores opgave kun at tale og lede. Vi vil altid være den første kontaktperson for gæsterne i alle anliggender. Det kræver ikke blot faglig kompetence og erfaring, men også meget engagement og tålmodighed.“
Hvordan et sådant engagement f.eks. kan se ud i praksis, fortæller vores rejseleder Lalit Aryatilake fra Sri Lanka:
„Efter check-in på hotellet venter jeg altid endnu en halv time i receptionen. Hvis en gæst har et ønske, gør jeg mit bedste.“
RSD-rejseledere er problemløsere i alle situationer. Hvad enten det drejer sig om mistede briller, et tabt pas eller et andet uheld: De er på stedet med det samme.
Dilem Emin på Nordcypern kan fortælle:
„Jeg husker en dame fra England, der havde tabt sit pas. Vi efterlyste det og henvendte os til ambassaden for at få et midlertidigt pas. Tiden var knap, men hun nåede sit fly hjem. Hun var så taknemmelig, at hun fik tårer i øjnene. Ved mit besøg i England modtog hun mig i lufthavnen. Og denne gang var hun min rejseleder.“
RSD-rejseleder er altid fagligt uddannede, erfarne professionelle. Mange af dem har også universitetsuddannelser, f.eks. i historie eller germansk filologi, arkæologi eller turisme. Selvfølgelig taler de både gæsternes og det pågældende lands sprog flydende. F.eks. taler vores uddannede, israelske rejseleder Danny Tamuz ud over tysk og engelsk både hebraisk og arabisk.
Hvad skal alle RSD-gæster især tage med hjem fra deres rejse?
At tilbyde feriegæsterne enestående oplevelser, ganske enkelt herlige dage. Det er enhver engageret RSD-rejseleders erklærede mål. F.eks. for Charlotte Schweickerdt, der er undervejs for RSD som sydafrikaner i Sydafrika:
„Det berører mig, hver gang jeg ser mine gæsters ophidselse, når vi kører ind i Krüger Nationalpark og opdager den første elefant eller løve. Eller forbløffelsen over den herlige Blyde Canyon og hvor mange gæster nyder vores mad og vores gæstfrihed. Når en feriegæst kommer til mig og fortæller, at han har forelsket sig i Sydafrika, så har jeg som rejseleder nået et stort mål.“
Rejseledere Andreas Foundoulis og İrini Kastellianaki på Kreta siger:
„Så snart sightseeing-programmet er forbi ved afslutningen af en udflugt, og vi ser gæsternes strålende ansigter, så ved vi: I dag var en helt særlig dag for dem.“
Hvad sætter vores rejseledere pris på ved RSD-gæsterne?
Det glæder dem at se, hvor godt informeret RSD-gæsterne er, og hvor godt de har forberedt sig på rejsen. Hvor stor interesse de viser for landet og menneskerne på turene. Hvor god stemningen i RSD-rejsegruppen er. Helt enkelt: At RSD-gæsterne er sympatiske rejsefæller. Rejseleder Charlotte Schweickerdt fra Sydafrika siger sammenfattende:
„Jeg kan godt lide at samarbejde med erfarne mennesker, fordi jeg også altid lærer af dem. De er for mig jordens salt. Det er gæster, der har arbejdet hårdt på at være der, hvor de er i dag.“
Vores rejseledere sætter også pris på, at feriegæsterne tydeligt viser, at de er taknemlige for rejselederens engagement. Det er en ærlig anerkendelse, der berører dem, som f.eks. rejseleder Dilem Emin på Nordcypern:
„Det er for mig uforglemmeligt, når hele rejsegruppen synger for mig på den sidste feriedag i amfiteateret i den antikke by Soli!“
Og vores kinesiske rejseleder Tiejun Sun fortæller:
„Hvis du virkelig har lagt dig i selen, roser dine gæster dig af hjertet. Så har de forberedt en smuk sang til afsked, en gang imellem et digt, eller de giver dig simpelthen en omfavnelse. Det berører mig. Så ved jeg: De tager lykkelige hjem.“
Hvad kan vores rejseledere lide ved RSD?
Centralt styret med pålidelige partnere og topinfrastruktur på alle rejseområder: Med denne konsekvente strategi skaber RSD de professionelle, kollegiale rammer for deres rejseledere. Resultatet er et problemfrit og yderst harmonisk samarbejde.
RSD-rejselederne synes om at arbejde for en stærk partner, der har et godt ry som rejsearrangør i landet. Det kan lide altid at være opdateret og godt informeret, altså integreret i RSD. De sætter deres lid til den professionelle organisation i rejseområderne, til teamworket. Også når f.eks. uvejr eller uheld kræver hurtig indgriben og perfekt koordination. På den måde kan bestilte programforløb også garanteres under vanskelige betingelser. Det første bud er altid: Gæsternes sikkerhed.
Recep Yavuz er chef for NBK-Touristic med sæde i Antalya i Tyrkiet. Han koordinerer talrige rejselederes arbejde for RSD, bl.a. på Cypern. Med sin lange erfaring ved denne professionelle herre:
„Vi er forberedt på alt, lige fra dårligt vejr til forsinkede fly. Dagens forløb planlægges af Operation Teams. Der er nøjagtige tidsplaner for busserne. Der fastlægges det også, hvor lang tid de enkelte rejsegrupper bruger på et museum eller en bådtur. Vi har en løsning i alle uventede situationer– f.eks. et fly, der ikke blev nået. Ikke en eneste gæst hos os har nogensinde misset en rejse.“
Mange af vores rejseledere får den fortrolige følelse af at være en „rigtig familie“ sammen med RSD. De synes også rigtig godt om følgende: RSD-gæster kommer fra mange lande. De er frem for alt informerede og nysgerrige. De sætter pris på og anerkender den gode varetagelse. Vores rejseledere undrer sig derfor ikke synderligt over, at der er så mange stamkunder blandt gæsterne – mennesker som igen og igen rejser ud i verden med RSD og vender lykkelige hjem.